Gamification: De Sleutel tot Betrokkenheid en Succes in je Lerende Organisatie

Gamification: De Sleutel tot Betrokkenheid en Succes in je Lerende Organisatie

Ik ben al heel mijn professionele carrière bezig met het onderwijzen en vormgeven van lerende organisaties, en daardoor  ben ik altijd gefascineerd geweest door de kunst van het leren. Ik heb het geluk gehad om  met heel diverse groepen te mogen werken – van ondeugende jongeren tot kritische volwassenen. Ik heb geleerd dat iedereen kan leren, hoe moeilijk of inspannend het ook lijkt te zijn. Toch is er geen universele aanpak; elke lerende en elke organisatie vereist een specifieke benadering.

Echter, ongeacht wie we proberen te onderwijzen, staat elke leraar voor dezelfde uitdaging: Hoe houd ik het boeiend voor mijn studenten? Het delen van passie en enthousiasme kan al enorm helpen, omdat dit de motivatie en betrokkenheid automatisch verhoogt. Dit zijn  al twee  essentiële voorwaarden voor effectief leren. Maar hoe vertalen we dit naar een grotere organisatie?

De afgelopen twee jaar heb ik, door mijn werk bij  Pretence Games, de kans gehad om de zakelijke wereld te verkennen en te ontdekken hoe leren daar plaatsvindt. En ook daar merk ik steeds de volgende leervraag. Hoe hou ik het voor de lerende in mijn organisatie boeiend? Hoe verhoog ik hun betrokkenheid? Hoe streef ik naar optimale leerwinst?

Eerlijk gezegd ben ik soms steil achterover gevallen.
Ik was verbaasd over de immense budgetten die worden besteed aan complexe leerplatforms waar na ontelbare klikken een certificaat tevoorschijn komt. Maar wat is er werkelijk geleerd? En nog belangrijker, hoeveel blijft er hangen?

Ik merk vaak dat werknemers leren als een extra last beschouwen, bovenop hun drukke schema. Het volgen van trainingen wordt gezien als een verplichting. Daarnaast valt het me op dat de verkeerde mensen vaak aanwezig zijn bij cursussen – degenen die al bekend zijn met het onderwerp of er zelfs niets mee te maken hebben. Maar hé, er is tenminste iemand gecertificeerd, toch?

Bovendien worden medewerkers vaak weggehaald uit hun team of werkplek om te leren. Het gebeurt zelden in groepsverband, terwijl samenwerking een kerncompetentie is die werkgevers vaak verlangen. En laten we het hebben over die dure sprekers die voor een kort praatje worden ingevlogen – slechts 20% van hun woorden blijft daadwerkelijk hangen. 

Ja joris, dat klopt maar hoe kunnen we het dan anders aanpakken?
Mijn suggestie? probeers eens te werken met gamification!

Gamification is niets meer dan het integreren van spelelementen in niet-spelomgevingen. Dit betekent niet dat je meteen VR-brillen moet aanschaffen voor iedereen. Nee, je kunt eenvoudige spelelementen verbinden aan leermomenten. Denk aan elementen die je kent uit bordspellen. Het draait om de eindscore, het verzamelen van fiches, samenwerken om een doel binnen de tijd te bereiken – dit zijn allemaal voorbeelden van spelelementen.

Kom Joris, doe even normaal, Waarom zouden we in godsnaam spelletjes moeten spelen op het werk?
Ik neem je even mee in de 2 grootste voordelen!

Verhoogde motivatie: Spelelementen bieden voldoening en een gevoel van succes.
Vaak zorgen ze ervoor dat dopamine vrijkomt in onze hersenen, het geeft hetzelfde gevoel als een ultieme deadline halen. 

Verbeterde betrokkenheid: Leuke aspecten zorgen ervoor dat mensen meer betrokken blijven en actief deelnemen. Dit zorgt ervoor dat er meer oxytocine in onze hersenen vrijkomt. de stof die aanzet tot verbinding, loyaliteit en samenhorigheid. En wil dat niet iedereen voelen op de werkvloer?

Motivatie en betrokkenheid zijn de kern van effectief leren. Dus, waarom niet een andere aanpak proberen? Nodig je medewerkers uit voor een spel in plaats van de gebruikelijke vrijdagmiddag pizza. Organiseer een quiz na een presentatie of creëer een speurtocht door het gebouw om te zien wat iedereen heeft geleerd.

In mijn klas heeft deze aanpak al vruchten afgeworpen. Dus waarom zou het niet ook voor jouw organisatie werken? Gamification kan de brug slaan tussen saaie trainingen en boeiende, effectieve leerervaringen. Durf het te proberen en zie hoe jouw lerende organisatie tot leven komt!
Wil je er even over sparren? Bel me maar, en leg de dobbelstenen alvast klaar!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *